• LEVERING IN NL & BE VIA POSTNL
  • GRATIS VERZENDING VANAF €150,00
  • BETALING VIA IDEAL, BANCONTACT OF FACTUUR

Dyscalculie - Leerstoornissen

26
Dyscalculie is, net als dyslexie, een leerstoornis. Mensen met dyscalculie hebben hardnekkige rekenproblemen. Hardnekkig betekent dat de rekenproblemen niet over gaan met wat extra instructie en oefenen.
Lees meer
Sorteren op:
PerfoDidac Structuurveld

PerfoDidac
Structuren uit de omgeving nabootsen
Symboliseren
Materiaal voor 15 leerlingen
€16,50
PerfoDidac Cijfervormen

PerfoDidac
Cijfers bestuderen
Materiaal voor 15 leerlingen
€16,50
Max Leesrekenen Tijd & kalender 1

Max oefenkaarten
Analoge en digitale tijd
Rekenen met tijd, datum en kalender
€22,95
Rekenrek

Een sterk rekenrek met een vijfstructuur
5 rood en 5 wit
Voor het optellen en aftrekken tot twintig
€6,50
Het Grote Rekenboek Overzicht

Per rekenonderdeel wordt de theorie volledig en helder uitgelegd
Bevat alle stof van de basisschool
Met bijbehorend oefenboek en antwoordenboekje
€22,50
PerfoDidac Flitskaarten

PerfoDidac
Hoeveelheden snel overzien
36 grote en kleurige flitskaarten 180 x 135 mm
€16,50
Spiekboekje rekenen

Hoe zat dat ook alweer?
Op die vraag geven de Spiekboekjes vrijwel altijd antwoord
Voor taal en rekenen
€14,95
Gekleurde combiblokjes Assorti

100 combiblokjes assorti met drukknop
Zowel bij taal als bij rekenen te gebruiken
Aan alle 6 kanten schakelbaar
€19,80
Leerlingen klok

Doorsnede 130 mm
De steun om de klok neer te zetten kan ingeklapt worden
De wijzers lopen synchroon
€5,80
Basis tien materiaal

100 eenheden, cm³
10 tienstaven
10 honderdvelden
1 duizendblok dm³
€44,80
Gelijkwaardige rekentorens

De breukentorens maak je door kubussen op elkaar te zetten en zijn goed te gebruiken om breuken, decimalen en percentages te vergelijken
€19,50
Rekensprint BASIS

IB/RT-set
Een kant-en-klaar RT-pakket voor rekenzwakke leerlingen
Automatiseringsproblemen tot 100
€227,95

Dyscalculie

Als je dyscalculie hebt, heb je moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van reken- en wiskundekennis die je eerder hebt aangeleerd. De rekenproblemen mogen niet ergens anders door komen, zoals bijvoorbeeld door een lagere intelligentie.

Rekenproblemen worden in het basisonderwijs minder snel herkend dan leesproblemen. Daarom moeten we voorzichtig zijn met het noemen van aantallen. Maar deskundigen schatten dat het bij dyscalculie, net als bij dyslexie, gaat om drie tot vier procent van de leerlingen.

Dyscalculie wordt een complexe stoornis genoemd. Dat komt omdat, om goed te kunnen rekenen, meerdere hersengebieden worden gebruikt. Een getal (bijvoorbeeld 5) bestaat uit het woord ‘vijf’, het cijfer ‘5’ en de hoeveelheid •••••. Er zijn verschillende hersengebieden nodig om dit alles te ontcijferen. Zoals het taalcentrum en het frontale hersengebied wat belangrijk is voor het plannen en problemen oplossen.

Er is onder wetenschappers geen overeenstemming over de definitie van ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie. Ook zijn er verschillende meningen over het ontstaan ervan. De definitie die vaak gebruikt wordt voor dyscalculie is een beschrijving van de problemen die mensen met dyscalculie hebben. Er worden geen oorzaken of andere verklaringen voor de hardnekkige rekenproblemen genoemd.