Emotie en gevoel
100 gespreksstarter kaarten (formaat 87 x 57 mm). Verpakt in een stevige kartonnen doos (formaat 95 × 65 × 45 mm).
Lees meer30 pagina`s (formaat 275 x 220 mm), hardcover. Auteur Dagmar Geisler.
Lees meerKwartetspel met 44 kaartjes (formaat 100 x 65 mm). Verpakt in een kartonnen doosje.
Lees meer26 pagina's (formaat 160 x 160 mm), hardcover. Auteur Dick Bruna.
Lees meer28 pagina's (formaat 160 x 160 mm), hardcover. Auteur Dick Bruna.
Lees meer40 memorykaartjes (20 sets van twee kaartjes). Elk kaartje hoort in een van de vijf categorieën: blij, bedroefd, boos, bang of bijzonder. In een stevige kartonnen opbergdoos, inclusief handleiding met extra werkvormen. Geschikt voor onder- en middenbouw.
Lees meer40 pagina`s in ringband (formaat 210 x 165 mm). Ben Furman en Caroline Beumer-Peeters. 11 t/m 18 jaar.
Lees meer12 kartonnen kaarten (blauwe rand) voor de bingo (4 foto’s per kaart), 12 kartonnen kaarten (rode rand) voor de andere werkvorm (1 foto per kaart), 50 rode fiches, link naar online handleiding & audiofragmenten voor de werkvormen (geluiden van emoties).
Lees meerSprookjesbox met 20 dubbelzijdig te gebruiken puzzelstukken (166 x 132 mm) van dik en stevig karton in een kartonnen opbergdoos.
Lees meer48 ColorCards, formaat 210 x 148 mm. Inclusief handleiding en werkbladen op CD-Rom. Verpakt in een kartonnen verpakking.
Lees meer192 pagina`s, formaat 240 x 170 mm.
Lees meerEmoties herkennen
Deze materialen helpen bij het herkennen en benoemen van emoties. Kinderen moeten leren de eigen emoties te herkennen en uit elkaar te houden. Kinderen verwarren namelijk geregeld gevoelens door elkaar. Door kinderen emoties te laten herkennen, kunnen zij steeds beter leren hun gevoelens op de juiste wijze te uiten. Ze dienen hun impulsen te beheersen, de eigen emoties en die van een ander te herkennen en hier woorden aan kunnen geven.
Omgaan met emoties
Leren omgaan met emoties is belangrijk, voor het welbevinden van een kind. Als een kind bij iedere tegenslag wordt overrompeld door emoties, zal hij/zij zich vaak niet prettig voelen. Daarom is het van belang om kinderen aan te leren hoe zij hier mee om kunnen gaan. Daarom is het goed om emoties uiten te oefenen met kinderen.
Emotiespel
Spellen helpen kinderen om op een natuurlijke en tegelijkertijd iets sturende manier emoties en gevoelens te ervaren in de veilige setting van de therapie, begeleiding of coaching uit te proberen wat fijn en adequaat is. Een therapeut of coach biedt het kind verschillende creatieve (=vindingrijke) manieren aan om met emoties en gevoelens te gaan oefenen die ervaren worden. Hierboven zijn diverse emotiespellen te vinden.
Emoties en gevoelens
De woorden emoties en gevoelens worden vaak door elkaar heen gebruikt terwijl er wel degelijk een verschil zit tussen beide termen. Zolang de ontwikkeling van het gevoelsleven, waar ook de emoties onder vallen, redelijke vanzelfsprekend verloopt maakt de exacte aanduiding niet erg veel uit. Maar zodra er belangrijk wordt verschil te maken tussen beide termen, als er extra aandacht, acties, bemoediging, duiding of begeleiding nodig is, kan het belangrijk zijn aan te geven wanneer een beleving een emotie is en wanneer een gevoel.
Lees hier een blog van Tea Adema met een uitleg over het verschil tussen emoties en gevoelens.