Kindercoaching
96 pagina’s, formaat 280 x 220 mm. Auteur Dawn Huebner.
Lees meer40 pagina's, hardback (formaat 256 x 267 mm). Auteur Pauline Oud.
Lees meer30 kaarten (formaat 127 x 96 x 26 mm). In een kartonnen opbergdoos, inclusief handleiding.
Lees meer100 gespreksstarter kaarten (formaat 87 x 57 mm). Verpakt in een stevige kartonnen doos (formaat 95 × 65 × 45 mm).
Lees meer100 gespreksstarter kaarten (formaat 87 x 57 mm). Verpakt in een stevige kartonnen doos (formaat 95 × 65 × 45 mm).
Lees meer100 vraagkaarten, 98 punten, een handleiding (incl. werkvormen voor de leerkracht, ouders, coaches en intern begeleiders). In een stevige kartonnen opbergdoos.
Lees meer96 pagina’s, formaat 280 x 220 mm. Auteur Dawn Huebner.
Lees meerWerkboek voor ouders en professionals. 184 pagina's (formaat 240 x 170 mm), paperback. Auteurs Helen Purperhart en Marion van der Laarse,
Lees meer30 pagina`s (formaat 275 x 220 mm), hardcover. Auteur Dagmar Geisler.
Lees meerKwartetspel met 44 kaartjes (formaat 100 x 65 mm). Verpakt in een kartonnen doosje.
Lees meer26 pagina's (formaat 160 x 160 mm), hardcover. Auteur Dick Bruna.
Lees meer28 pagina's (formaat 160 x 160 mm), hardcover. Auteur Dick Bruna.
Lees meerKindercoaching
Een kindercoach richt zich op het vergroten van de zelfkennis en het zelfvertrouwen van het kind en geeft daar waar nodig praktische handvatten. Een kindercoaching wordt niet geleid door specifieke methodieken. De meeste kindercoaches werken in een zelfstandige praktijk maar er zijn ook pedagogische professionals die naast een algemene agogische opleiding een kindercoachopleiding hebben gebruikt om specifieke kennis op te doen over de toepassing van coachingstechnieken bij kinderen.
Kindercoaches maken vaak gebruik van een specialisme die past bij hem of haar. Spel, creatieve werkvormen , theater, dieren, sport of muziek kunnen door coaches gebruikt worden als specialistisch middel om contact te maken en ingang te vinden bij het kind. Andere specialisaties zijn de jongerencoaches of gezinscoaches die, zoals de naam al aangeeft tieners dan wel gezinnen, begeleiden.
Een kindercoach zal het kind en de ouders helpen naar een andere vorm van begeleiding of behandeling als blijkt dat de issues waar het kind mee worstelt:
• Een langer begeleidingstraject nodig hebben dan wat binnen gemiddeld 4-6 sessie kan worden opgelost
• Specialistische kennis, begeleiding en behandeling nodig hebben
• Een langer bestaande problematiek blijkt te zijn
• Ontwrichtend is op meerdere levensgebieden
• Mogelijke signalen zijn waarvan een diagnose moet wordt gesteld of uitgesloten
• Een samenwerking nodig heeft met andere instanties waar de kindercoach geen contacten of bevoegdheid voor heeft
• Mogelijk kenmerken van psychisch, psychiatrische of medische problematiek zijn
Zo zal een kindercoach die signalen ziet van autisme bij een kind niet zelf diagnosticeren maar doorverwijzen naar een daartoe bevoegde professional. Maar een kind dat de diagnose autisme heeft, waarvan de ouders voldoende psycho-educatie en het kind eventueel behandeling hebben ontvangen, zal van een kindercoach wel ondersteuning in een aantal praktische dagelijkse bezigheden kunnen krijgen.
Een ander voorbeeld is dat een kind dat wordt gepest door een kindercoach geholpen kan worden in het vergroten van zijn zelfvertrouwen. Maar als het pesten dusdanige schade heeft aangebracht dat het pesten trauma heeft veroorzaakt en vastzittende denkpatronen heeft veroorzaakt, zal een psycholoog hier behulpzaam in kunnen zijn.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat een kindercoach een lichte vorm van begeleiding geeft op kortdurende vraagstukken. Dus daar waar een gezonde ontwikkeling tijdelijk wat bijsturing en ondersteuning nodig heeft.