Folderpakket Logopedie in een notendop
Inhoud: Totaalpakket van 9 logopedische aandachtsgebieden, elk 25 stuks formaat A4 in wikkel gevouwen naar formaat circa 99 x 210 mm. In totaal 9 x 25 = 225 folders. Heel handig voor leerkrachten en ouders en mooi vormgegeven in kleur.
Totaalpakket folders van alle 9 logopedische aandachtsgebieden ‘Logopedie in een notendop’
Overzicht van alle logopedische stoornissen met tips voor ouders, leerkracht en signaleringslijst. Heel handig voor leerkrachten en ouders en mooi vormgegeven in kleur.
Overzicht folders Logopedie in een notendop: 1. Afwijkende mondgewoonten 2. Taal 3. Meertaligheid 4. Stotteren 5. Adem en Stem 6. Gehoor 7. Articulatie en verstaanbaarheid 8. Auditieve vaardigheden 9. Dyslexie: lees en spellingsproblemen
1. Afwijkende mondgewoonten De primaire mondfuncties zijn eten, drinken en slikken. Hiervoor is een goede motorische ontwikkeling nodig, zodat het kind goed kan afhappen, kauwen en slikken. Als deze mondfuncties zich niet goed ontwikkelen is de kans groot dat dit effect heeft op de spraakontwikkeling. Deze folder geeft tips, hulp en adviezen bij de gevolgen van afwijkende mondgewoonten.
2. Taal Wanneer een kind de taal niet goed kan begrijpen of gebruiken, heeft dat gevolgen voor zijn verdere ontwikkeling: communicatieproblemen, emotionele problemen, gedragsproblemen en leerproblemen. Met een zwak taalbegrip is het begrijpen van wat de leerkracht zegt en wat er aan geschreven instructies in je boek staat, heel moeilijk. Doordat een kind de juiste woorden niet goed kan vinden is het voor dat kind moeilijker om uit te drukken wat hij denkt. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij Taalproblemen
3. Meertaligheid Veel kinderen groeien op in een gezin waar meer dan één taal wordt gesproken. Het gezinsleven en de omgeving heeft een grote invloed op de taalontwikkeling van het kind. Als meertalige kinderen naar school gaan komt hun thuistaal wat meer op de achtergrond. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij meertaligheid.
4. Stotteren Als een kind tijdens het spreken niet op het gewenste woord kan komen of niet onder woorden kan brengen wat het wil gaan zeggen kan het woorden of woorddelen gaan herhalen zonder spanning. Bij de meeste kinderen gaat dit haperen en herhalen vanzelf over. Als een kind bewust wordt van het haperen/herhalen en dit wil voorkomen, kan een vechtreactie ontstaan. Het kind probeert het haperen en herhalen te vermijden door zich meer in te spannen. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld klankverlengingen, stijging van toonhoogte en blokkades. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij stotteren.
5. Adem en Stem Heesheid wil zeggen dat de stem niet helder is. Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een hese of schorre stem, bijvoorbeeld bij een verkoudheid, na een schoolreisje of een feest. Ook een allergie of astma kan heesheid veroorzaken. Een langere periode van heesheid kan betekenen dat de stembanden geïrriteerd raken. Je kunt dan minder goed verstaanbaar zijn. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij adem- en stemproblemen.
6. Gehoor Een goed gehoor vormt de basis van een goede spraak- en taalontwikkeling. Is het gehoor minder, dan kun je anderen niet goed verstaan en moeilijker communiceren. Wanneer een oor slecht functioneert is het zeer lastig voor een kind om te verstaan wat er aan de kant van het slechte oor wordt gezegd. Ook kan het kind minder goed bepalen uit welke richting een geluid komt. Deze folder geeft hulp, adviezen en tips bij gehoorproblemen.
7. Articulatie en verstaanbaarheid Bij het leren spreken spelen de volgende vaardigheden een rol. Het leren articuleren van verschillende spraakklanken en het leren combineren van deze klanken om te komen tot betekenisvolle spraak. Een kind begint meestal met de klanken die weinig coördinatie van de mondspieren vereisen, zoals de /a/, /i/, /u/ en /p/,/m/ en /t/. Een articulatiestoornis is een uitspraakstoornis t.g.v. het onvoldoende waarnemen van klanken en/of het onvoldoende vormen van klanken. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij articulatie en verstaanbaarheid.
8. Auditieve vaardigheden Kinderen die moeite hebben met de auditieve vaardigheden, hebben ook moeite met het leren lezen en spellen. Met auditieve vaardigheden bedoelen we: rijmen, horen van de eerste, middelste of laatste klank in een woord, het ‘hakken en plakken’ van woorden en verschillen horen tussen klanken/woorden. Deze folder geeft hulp, tips en adviezen bij auditieve vaardigheden.
9. Dyslexie: lees en spellingsproblemen Bij dyslexie hebben kinderen een hardnekkig probleem met het aanleren van lezen en/of spellen van woorden, terwijl het kind wel een gemiddelde intelligentie heeft. Kinderen hebben moeite met het opnemen van nieuwe informatie, zoals het aanleren van letters, woorden en klanken. De precieze oorzaak van dyslexie weten we nog niet helemaal, maar wel is duidelijk dat het zich afspeelt in de hersenen. Het lijkt erop dat het hersengebied waar klanken aan schrifttekens worden gekoppeld, te zwak is aangelegd of moeilijk bereikbaar is. Dyslexie kan erfelijk zijn.
Help ons en andere klanten door het schrijven van een review