> Mis geen aanbiedingen 

> Gratis kopieerbladen

> Actuele informatie




                        


 
  Word Facebook-Fan voor nieuws en tips rondom het thema leren.  Volg ons op Twitter voor nieuws en tips rondom het thema leren.
Close [x]

Taalspel

• Spelenderwijs oefenen van de zinsstructuur;
• onderwerp, werkwoord, lijdend voorwerp
Met dit spel leren kinderen zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde situatie te beschrijven en/of te herkennen.

Pedagogische doelstellingen
- Aanwijzingen op een plaatje leren opsporen en herkennen
- Bewustwording om nauwkeurig de woorden van de plaatjes te beschrijven
- Zich leren uitdrukken in gestructureerde zinnen om iets duidelijk te maken
- Spelregels begrijpen en naleven

Gebruik van het materiaal
Spel met de modelkaarten en 1 set kaarten (minimaal 3 spelers)
Doel van het spel:
De eigen blanco kaart vol krijgen met 4 kaarten in overeen stemming met de modelkaart
Verloop van het spel
- Kies een modelkaart en sorteer de speelkaarten op basis van de gekozen kaart.
- Nadat de kinderen de gelegenheid hebben gekregen het spel te bekijken en er zich vertrouwd mee te maken, kiezen zij een modelkaart die ze verticaal voor zich neerzetten in de transparante houder en nemen zij ook een blanco spelplaat.
- De kaartjes die met de gekozen reeks overeenstemmen worden omgekeerd in het midden gelegd.
- De kinderen nemen om de beurt een kaart en beschrijven de illustratie zonder deze aan de andere kinderen te laten zien. Het kind dat deze kaart op zijn modelkaart herkent, neemt de kaart en legt deze op de blanco spelkaart.
- Aan het einde van het spel controleren de kinderen of iedereen in het bezit is van de kaarten die met de modelplaat overeenstemmen.
- In de loop van het spel of aan het einde kan er een discussiefase ingelast worden, m.n. als bepaalde kaarten niet juist herkend zijn.
Variatie
- De kaarten worden aan alle kinderen uitgedeeld.
- Ieder kind vergelijkt de kaartjes met de modelkaart en legt de identieke kaarten op de blanco spelkaart. Om beurten mogen mag een kind aan een ander kind een kaart vragen die hij/zij nodig heeft om de blanco kaart vol te krijgen.

Spel met 2 spellen kaarten
Doel van het spel:
Zoveel mogelijk paren samenstellen
Verloop van het spel
- Kies uit beide spellen de kaarten met een gelijke reeks uit en schud de kaarten door elkaar.
- Deel een deel van de kaarten uit en leg de rest op een stapel neer.
- De kinderen beschrijven om beurten een kaart uit het spel om aan een andere speler een identieke kaart te vragen en een paar te vormen.

Opmerkingen
De voorgestelde zinnen zijn een voorbeeld, en hoeven door de kinderen niet letterlijk te worden overgenomen. De begeleider helpt tijdens het spel de kinderen met het formuleren van grammaticaal juiste zinnen.

Reeks 1 (groen)
De aap eet een banaan.
De aap eet een peer.
De muis eet kaas.
De muis eet een wortel.
De beer eet een appel.
De beer eet ijs.
De kikker eet sla.
De kikker eet een worm.
Het konijn pakt de auto.
Het konijn pakt de broek.
Het konijn wast de broek.
Het konijn strijkt de broek.
Het konijn strijkt het overhemd.
Het konijn wast de pop.
Het konijn trekt de kaplaarzen aan.
Het konijn trekt de broek aan.

Reeks 2 (blauw)
De aap speelt met de blauwe bal.
De aap speelt met de gele bal.
De aap speelt met de groene bal.
De aap speelt met de rode bal.
De kikker met de blauwe broek zit onder de open paraplu.
De kikker met de gele broek zit onder de open paraplu.
De kikker met de blauwe broek zit onder de dichte paraplu.
De kikker met de gele broek zit onder de dichte paraplu.
De blauwe muis draagt een babymuis.
De groene muis draagt een babymuis.
De blauwe muis draagt twee babymuisjes
De groen muis draagt twee babymuisjes.
Het konijn duwt de lege (winkel)kar.
Het konijn duwt de volle (winkel)kar (met worteltjes).
Het konijn trekt de lege (winkel)kar.
Het konijn trekt de volle (winkel)kar (met worteltjes).

Reeks 3 (rood)
De beer slaapt in het bed.
De beer met de pet slaapt in het bed.
De beer slaapt voor het bed. (of De beer slaapt op de grond.)
De beer met de pet slaapt voor het bed. ( of De beer met de pet slaapt op de grond.)
De aap leest een boek in het hok.
De aap met de bril leest een boek in het hok.
De aap leest een boek naast het hok.
De aap met de bril leest een boek naast het hok.
De muis zit op de paarse poes.
De muis zit onder de paarse poes.
De muis zit op de oranje poes.
De muis zit onder de oranje poes.
De kikker speelt op de trommel onder de glijbaan.
De kikker speelt op de trommel bovenop de glijbaan.
De kikker speelt op de gitaar onder de glijbaan.
De kikker speelt op de gitaar bovenop de glijbaan.
Inhoud 4 Kartonnen blanco spelkaarten (250 x 100 mm) ingedeeld in 4 vakken, 12 Kartonnen geïllustreerde modelplaten (250 x 100 mm) die een reeks vormen: Reeks 1 (groen): onderwerp/werkwoord/lijdend voorwerp. Reeks 2 (blauw): onderwerp/werkwoord/lijdend voorwerp + eigenschap. Reeks 3 (rood): onderwerp/werkwoord/bijwoordelijke bepaling + eigenschap van het onderwerp of het lijdend voorwerp, 2 Identieke spelkaarten van 48 kaarten met tekeningen van de modelkaarten, 8 transparante houders om de modelkaarten verticaal op te stellen, inclusief handleiding. In een kartonnen doos. Vanaf 4 jaar.
Onderwerpen Logopedie, Taalvaardigheden
Groep/Leeftijd Groep 1/2, Groep 3, Groep 4
Media/materialen Handelingsgericht materiaal, Spellen, Therapie hulpmiddelen
Bestelnummer 89576

Tips, suggesties, adviezen

€ 59,80 (incl. 21% BTW)

U bent wellicht ook geïnteresseerd in de volgende producten:

* Fantasieverhalen beeldverhalen

* Fantasieverhalen beeldverhalen

€ 14,90 (incl. 21% BTW)
Dag in Dag uit beeldverhalen

Dag in Dag uit beeldverhalen

€ 24,90 (incl. 21% BTW)
VisoDidac: Familieverhalen

VisoDidac: Familieverhalen

Normale prijs: € 24,90

Speciale prijs: € 17,80 (incl. 21% BTW)