Didactische en therapeutische materialen

Logopedie| Ergotherapie| Inclusie| Voorschoolse Educatie| School| Oefening thuis

 

 

 



 

  

> Mis geen aanbiedingen 

> Gratis kopieerbladen

> Actuele informatie




                        


 
  Word Facebook-Fan voor nieuws en tips rondom het thema leren.  Volg ons op Twitter voor nieuws en tips rondom het thema leren.
Close [x]

Rekenen met PerfoDidac “PerfoDidac ... het les- en oefenmateriaal voor rekenen en wiskunde

17-10-2013 17:27

Geef aan het einde van elk Blogbericht uw reactie. U kunt dit ook als gast doen zonder te registreren. Onze redactie zal uw reactie na beoordeling vermelden. Wij zien uw reactie graag tegemoet.

De fundering moet solide zijn

Het rekenen kan met een ijsberg worden vergeleken. Aan de top staat het formele deel van de discipline – die wij ook heel graag en intensief bekijken. Het is niets nieuws, om zich in het bijzonder met het dragende deel onder de wateroppervlakte bezig te houden. Vaak lukt het ons, maar de kinderen niet, deze onderdelen goed en solide draagkracht te geven. Met de hulp van de op elkaar afgestemde ijsbergmodellen worden deze lagen met inhoud gevuld.

prefodidact

 PDF - PerfoDidac Rekenen tot 20

Voor ieder van deze basisvaardigheden, die de “top van de ijsberg” in moeilijkheden brengen, heeft K2-Publisher samen met Frans Moerlands de PerfoDidac producten ontwikkeld, die het u mogelijk maakt met alle kinderen de top van de ijsberg te bereiken. Het bijzondere aan PerfoDidac is de kwaliteit van het materiaal. Alle producten zijn op stevig karton gedrukt. Dit karton is zo geperforeerd, dat de leerlingen hun eigen materiaal binnen de kortste tijd uit het karton kunnen halen en de structuur

daarbij zelf uitwerken en in de meest woordelijke zin “begrijpen”.

 

Een PerfoDidac-product bestaat altijd uit:

1. Het “IJsbergmodel” (de didactische basis), waarin het actuele product geplaatst is!

2. PerfoDidac-materiaal voor steeds 15 leerlingen.

3. Gebruiksvoorbeelden in de vorm van een uitvoerige handleiding met afbeeldingen en commentaren.

4. Uitvoerige didactische tips voor de leerkracht... en dat met weinig financiële kosten!

PerfoDidac

Meer dan het topje van de ijsberg

Binnen het onderwijs wordt rekenen/wiskunde voornamelijk geassocieerd met sommen maken. Sommen zijn slechts het topje van de ijsberg. Net als bij een echte ijsberg, bevindt het belangrijkste deel zich onder de oppervlakte. Het topje komt boven door het drijfvermogen van wat onder water zit. Kale sommen kun je alleen begrijpen en oplossen als je kennis en vaardigheden hebt opgedaan op de basale niveaus. De ijsberg1 brengt deze niveaus helder in beeld. De werkelijkheid is daarbij zowel de bron als het toepassingsgebied. Het PerfoDidac-pakket ≫Rekenen tot 20 en tot 100≪ ’vult’ de ijsberg: 

met praktische materialen en suggesties voor de leerkracht, maar vooral met concreet materiaal voor de leerlingen. Betekenisvol materiaal dat de leerlingen wiskundig actief maakt.

 

1 De basis van de ’ijsbergdidactiek’ is gelegd door Frans Moerlands en Nina Boswinkel binnen het project Speciaal Rekenen van het Freudenthal Instituut, het Nederlands expertisecentrum Rekenen/Wiskunde.

 

Wat onze proefpersonen over PerfoDidac zeggen:

• Door PerfoDidac kunnen de leerlingen de samenhang fundamenteel onderzoeken, begrijpen en verstaan. In aansluiting daarop kunt u het geleerde succesvol oefenen.

• Het ijsbergmodel maakt mij ervan bewust aan welke basisvaardigheden het bij de leerlingen, ieder afzonderlijk ontbreekt en hoe ik ze met PerfoDidac stimuleren kan. Zo bereiken alle leerlingen de top van de ijsberg.

• Door de uitvoerige handleidingen met de vele foto’s kan ik meteen met de les beginnen en bereik reeds in de eerste uren verbazingwekkende successen.

• PerfoDidac is te gebruiken naast elk schoolboek. Het materiaal geeft dat wat schoolboeken niet kunnen geven en maakt het voor het eerst mogelijk om handelingsgericht onderwijs… en dat met weinig financiële kosten!

Daarom kies ik voor PerfoDidac - nog nooit was een goede rekenles zo eenvoudig en succesvol!

De auteurs van PerfoDidac:

Frans Moerlands:

• Meerjarige ervaring als basisschoolleraar

• Auteur van reken/wiskunde methoden

• Meerdere jaren werkzaam bij het Freudenthal Instituut

• Ontwikkelaar van reken/wiskundematerialen voor het Speciaal Onderwijs

• Ontwikkelaar van multimedia voor het onderwijs

• Betrokken bij onderwijs/ ontwikkelings-projecten in het buitenland (Vietnam, Indonesie)

Lucy Moerlands:

• Meerjarige ervaring als basisschoollerares

• Op het moment werkzaam als remedial teacher in het basisonderwijs

• Ontwikkelen van leer- en hulpmiddelen

 
Klik hier voor meer informatie over het PerfoDidac les- en oefenmateriaal

Geplaatst in informatie door

Peter Huesmann

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden