Didactische en therapeutische materialen

Logopedie| Ergotherapie| Inclusie| Voorschoolse Educatie| School| Oefening thuis

 

 

 



 

  

> Mis geen aanbiedingen 

> Gratis kopieerbladen

> Actuele informatie




                        


 
  Word Facebook-Fan voor nieuws en tips rondom het thema leren.  Volg ons op Twitter voor nieuws en tips rondom het thema leren.
Close [x]

Groepsbehandeling voor kinderen met schadelijke mondgewoonten

19-11-2014 10:36

Op welke manier kunnen we kinderen meer motiveren om schadelijke mondgewoonten af te leren? Hoe kunnen we de wachttijd en wachtlijst voor kinderen met schadelijke mondgewoonten verkorten? Hoe vinden we meer uitdaging in de begeleiding van kinderen met schadelijke mondgewoonten? Kunnen we materiaal ontwerpen om de ouders de rol van co-therapeut aan te laten nemen? 

Bovenstaande vragen waren al jaren een punt van aandacht en zorg in de praktijk en hebben geleid tot het ontwikkelen van een programma voor groepsbehandeling van Schadelijke MondGewoonten (SMG). De term afwijkende mondgewoonten wordt in literatuur onder andere beschreven als: duim- , vinger(s)-, speen- en lipzuigen, habitueel mondademen en afwijkend slikken. Vanwege de mogelijke negatieve gevolgen op diverse (logopedische) gebieden hebben we besloten om  het ‘schadelijke’ mondgewoonten te noemen. Er is gekozen voor de term ‘gewoonten’ in plaats van gedrag, wat ons inziens verwoordt dat er sprake is van langdurig (schadelijk) gedrag. 

In een artikel in het tijdschrift Logopedie en foniatrie nummer 3 2006  wordt een beschrijving gegeven van het programma ‘SMG? Doe er wat mee!’, een programma voor een groepsbehandeling voor kinderen van vier tot en met acht jaar met schadelijke mondgewoonten.

SMG 

 

K2-Shop K2-Publisher

Geplaatst in informatie door

K2 Publisher

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden